ΚΑΤΗΧΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ
Μάθημα 12o
Η ΠΑΛΗ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒ ΜΕ ΤΟΝ ΑΓΓΕΛΟ (Γεν. κ. 32)
1. Μελετοῦμε, ἀγαπητοί μου φίλοι καί ἀδελφοί χριστιανοί, τήν ἱστορία τῆς Ἁγίας Γραφῆς, πού εἶναι πραγματική, ἀληθινή δηλαδή ἱστορία. Αὐτό μαζί μέ τά ἄλλα, ἀποδεικνύεται καί ἀπό τήν συνάντηση τοῦ Ἀβραάμ μέ τόν ἱστορικό πράγματι βασιλέα τῆς Σαλήμ (Ἰερουσαλήμ) Μελχισεδέκ, ὁ ὁποῖος εὐλόγησε τόν Ἀβραάμ, ὅταν ἐπέστρεφε νικητής ἀπό τήν μάχη ἐναντίον τοῦ Χοδολογομώρ (Γεν. 14,19-20).
Εἴπαμε στό προηγούμενο μάθημά μας γιά τήν γέννηση καί τήν θυσία τοῦ Ἰσαάκ. Ἀλλά τά χρόνια περνοῦν καί ἡ ζωή τοῦ Ἀβραάμ τερματίζεται. Πεθαίνει ἡ γυναίκα του Σάρρα στήν Χεβρών καί ἀνήσυχος ὁ Ἀβραάμ διά τό μέλλον τῆς φυλῆς του θέλει νά βρεῖ κατάλληλη σύζυγο γιά τόν υἱό του Ἰσαάκ. Καί ἐπειδή δέν θέλει νά ἀναμειχθεῖ ὁ υἱός του στήν γῆ, στήν ὁποία τώρα κατοικεῖ, μέ τά ξένα ἔθνη, γι᾽ αὐτό καί στέλνει τόν δοῦλο του Ἐλεάζαρ στήν Μεσοποταμία γιά νά τοῦ φέρει γυναίκα ἀπό ᾽κεῖ, ἀπό τήν δική του φυλή. Ὁ Ἐλεάζαρ πραγματικά τοῦ βρίσκει μέ τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ τήν Ρεβέκκα, μέ τήν ὁποία νυμφεύει τόν Ἰσαάκ.
2. Ἀπό τόν Ἰσαάκ τώρα γεννιῶνται δύο παιδιά, ὁ Ἠσαῦ καί ὁ Ἰακώβ. Πρῶτα ὁ Ἠσαῦ, ὁ ὁποῖος ἔπρεπε νά πάρει τά πρωτοτόκια. Ἡ μητέρα Ρεβέκκα, ἡ ὁποία ἀγαποῦσε περισσότερο τό παιδί της Ἰακώβ, μπλέχτηκε στήν ὑπόθεση καί μέ δόλο πέτυχε νά λάβει την πατρική εὐλογία ὁ Ἰακώβ. Ἔπειτα ὅμως ἀναγκάστηκε νά τόν στείλει στήν Μεσοποταμία, γιά νά σωθεῖ ἀπό τήν ὀργή τοῦ Ἠσαῦ. Ἐκεῖ ὁ Ἰακώβ βρῆκε τόν θεῖο του Λάβαν, ἀδελφό τῆς Ρεβέκκας, καί νυμφεύθηκε τίς δύο κόρες του, Λεία καί Ραχήλ (τότε ἐπετρέποντο αὐτοῦ τοῦ εἴδους οἱ σχέσεις στόν γάμο). Οἱ γυναῖκες αὐτές τοῦ γέννησαν δώδεκα υἱούς, ἀπό τούς ὁποίους ἀργότερα προῆλθαν οἱ δώδεκα φυλές τοῦ Ἰσραήλ. Ἀλλά ἡ γῆ τῆς ὑποσχέσεως ἦταν ἡ Παλαιστίνη, ὄχι ἡ Μεσοποταμία. Ἔτσι ὁ Ἰακώβ ἔφυγε ἀπό ᾽κεῖ καί μετά ἀπό περιπέτειες ἐπέστρεψε καί πάλι στόν πατέρα του, στήν Παλαιστίνη. Ὁ θυμός τοῦ Ἡσαῦ εἶχε τώρα κοπάσει καί ὁ Ἰακώβ μπόρεσε νά μείνει καί πάλι στήν πατρίδα του.
3. Δέν μπορῶ νά σᾶς πῶ, ἀγαπητοί μου, τήν μεγάλη καί περίεργη περιπέτεια τῆς πάλης τῶν δύο ἀδελφῶν, τοῦ Ἰακώβ καί τοῦ Ἠσαῦ. Δέν θά ἤθελα ὅμως νά παραλείψω ἕνα θαυμαστό γεγονός, τό ὁποῖο παρατηροῦν οἱ ἅγιοι Πατέρες, μέ ὡραία ἑρμηνεία. Τήν νύχτα πού ὁ Ἰακώβ πορευόταν πρός τήν Χαναάν, εἶδε ἕνα ἄγγελο, μέ τόν ὁποῖο αὐτός, ὁ ἄνθρωπος Ἰακώβ ἐπάλαισε. Ἀλλά τό περίεργον εἶναι ὅτι ὁ ἄνθρωπος στήν πάλη αὐτή ἐνίκησε τόν ἄγγελο (Γεν. 32,25.27).
Πῶς ἑρμηνεύεται ἡ περικοπή αὐτή; Ἔχει διπλῆ ἑρμηνεία. Ὅποια θέλετε πάρετε. Ἐμένα μοῦ ἀρέσουν καί οἱ δύο. Κατά τήν μία ἑρμηνεία ὁ ἄγγελος Κυρίου, ὅπως ἤδη ἔχουμε πεῖ, εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, τόν ὁποῖο θανάτωσαν οἱ ἀπόγονοι τοῦ Ἰακώβ, ὅπως ἐδῶ ὁ Ἰακώβ ἐνίκησε στήν πάλη του μέ Αὐτόν. Κατά τήν δεύτερη ἑρμηνεία ὁ ἄγγελος Κυρίου εἶναι πάλι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, μέ τόν Ὁποῖον παλαίει ὁ ἄνθρωπος, ὅταν προσεύχεται σ᾽ Αὐτόν. Καί στήν πάλη αὐτή νικάει ὁ ἄνθρωπος τόν Θεό, γιατί ὁ Θεός κάμπτεται στήν προσευχή καί κάνει τό θέλημα τῶν παιδιῶν του. Κάτι τό ὅμοιο συμβαίνει καί μέ τήν Παναγία μας. Γι᾽ αὐτό καί πολλοί θέλουν νά ὀνομάζουν τήν Παναγία ΓοργοΫπήκοο, ὅπως ἡ ἴδια τό ζήτησε ἀπό τόν μοναχό, γιατί ὑπακούει, καί γρήγορα μάλιστα, στά θελήματα τῶν ἱκετῶν Της. Ἀλλά ἡ Παναγία μας λέγεται ἀκόμη καί ΓοργοΫπήκοος, γιατί εἶναι ἡ ἄρχουσα τοῦ μοναχικοῦ βίου, ὁ δέ μοναχικός βίος ὡς κυρία ἀρετή ἔχει τήν ΥΠΑΚΟΗ.
(Συνεχίζεται)
Μέ πολλές εὐχές,
† Ὁ Μητροπολίτης Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως
Ἰερεμίας
Τηλ. 6976013647 (μόνο μηνύματα)