ΑρχικήΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣΤο ύφος και το ήθος της εξουσίας

Το ύφος και το ήθος της εξουσίας

Γράφει ο Ι.Γ. Ασημακόπουλος

Εδώ και τρία χρόνια περίπου, αφότου η κυβέρνηση Μητσοτάκη κήρυξε βίαιη απολιγνιτοποίηση, ο Δήμος Μεγαλόπολης, ως λιγνιτικός Δήμος, περνάει την μεγαλύτερη οικονομική κρίση των τελευταίων πενήντα χρόνων, με απρόβλεπτη εξέλιξη. Εξ αρχής, αν και μειοψηφία,  η Δημοτική αρχή χάραξε τη δική της «μυστική» πορεία για επίτευξη λύσης στο μεγάλο πρόβλημα που ανέκυψε, αγνοώντας επιδεικτικά την προσφορά των δημοτικών αντιπολιτεύσεων για σύμπνοια και συνεργασία. Αυτό προκάλεσε την αντίδρασή των.

Το τελευταίο διάστημα, μετά την αποτυχία των προσδοκιών της Δημοτικής Αρχής στον «Σχεδιασμό Δίκαιης Μετάβασης», όπου αδικαιολόγητα συμπεριελήφθησαν Τρίπολη, Οιχαλία και Γορτυνία. Ενώ η τοπική αγορά βουλιάζει, τα χωριά ρημάζουν και το μέλλον φαντάζει ζοφερό με το Δήμο  Μεγαλόπολης να οδεύει στα βράχια. Με δεδομένη την εμμονή της δημοτικής αρχής σε έναν αυταρχικό και μη παραγωγικό τρόπο διαχείρισης της εξουσίας. Η αντιπαράθεση με την Δημοτική Αντιπολίτευση οξύνθηκε, και από τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου μεταφέρθηκε στα τοπικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, έντυπα και ηλεκτρονικά, με καθόλου ενδεδειγμένο τρόπο. Η επιχειρηματολογία αντικαταστάθηκε από ειρωνείες, μειωτικούς – απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς και φράσεις, κυρίως από την πλευρά της Δημοτικής αρχής, που δεν συνάδουν με την ευγένεια και τον πολιτικό πολιτισμό που υποτίθεται έχει κατακτήσει η δημοκρατική κοινωνία μας.

Δεν θα υπεισέλθω στην ουσία της αντιπαράθεσης μεταξύ Δημοτικής Αρχής και των Δημοτικών Αντιπολιτεύσεων του Δήμου Μεγαλόπολης. Άλλωστε και οι δυο πλευρές έχουν καταθέσει την όποια επιχειρηματολογία τους δημόσια και ο κάθε πολίτης-δημότης, μπορεί να δώσει την εξήγηση που του ταιριάζει. Θα σταθώ γενικά στην ποιότητα της αντιπαράθεσης εδώ που έφτασε. Δηλαδή «στο ύφος και στο ήθος της εξουσίας», όπως αυτή ασκείται από συγκεκριμένα πρόσωπα, προσπαθώντας μια φιλοσοφική προσέγγιση του θέματος, γενικά και διαχρονικά.

Ο Βίας ο Πριηνεύς, (625-540 π.Χ.), ένας από τους επτά σοφούς της αρχαίας Ελλάδος, έλεγε: «Αρχή άνδρα δείκνυσι.». 

Πραγματικά. Αν ρίξουμε μια ματιά σε όλα τα πεδία εξουσίας, θα διαπιστώσουμε πως αυτή η ρήση διατηρεί στο ακέραιο, από τα βάθη της αρχαιότητας ως τις μέρες μας τη σημασία και τη βαρύτητά της. Ότι δηλαδή, η άσκηση της εξουσίας αποκαλύπτει τον πραγματικό χαρακτήρα του ανθρώπου που την  ασκεί. Δηλαδή αποκαλύπτει την ψυχή, τα αισθήματα, τις ιδέες, την ιδεολογία και την ποιότητα της προσωπικότητάς του. Ως εκ τούτου, και η ποιότητα της εξουσίας κάθε φορά, εξαρτάται από τον χαρακτήρα του ατόμου που την ασκεί.

Προφανώς, η εξουσία στην οποία αναφερόμαστε, αφορά γενικά όλα τα πεδία συνύπαρξης και αλληλεπίδρασης των ανθρώπων. Πολιτική. Θρησκεία. Εργασία. Οικογένεια κλπ.

Βλέπουμε πως από τους κόλπους της οικογένειας, του πυρήνα της κάθε κοινωνίας, έως τα ευρύτερα κοινωνικά σύνολα, αυτός που από τις συνθήκες ασκεί εξουσία, ο ηγέτης, καλείται να αναλάβει το βάρος των ευθυνών του και κάθε φορά να παίρνει αποφάσεις, τέτοιες, που πολλές φορές είναι καθοριστικές για τη ζωή και το μέλλον του κοινωνικού συνόλου του οποίου ηγείται. Για να φέρει σε αίσιο πέρας την αποστολή που έχει αναλάβει, που δεν είναι άλλη από την ευτυχή πορεία του κοινωνικού συνόλου που άρχει. Για να κάνει πράξη «το δέον γενέσθαι», όπως ο ίδιος τουλάχιστον το αντιλαμβάνεται. Οφείλει να έχει ως μόνους οδηγούς συγκεκριμένες αρχές και αξίες.

Συγκεκριμένα: Ο ηγέτης οφείλει να σέβεται και όχι να απαξιώνει. Να ακούει και όχι να μιλά από καθέδρας. Να αποδέχεται την κριτική και όχι να την απορρίπτει συλλήβδην. Να επιδιώκει την ευρύτερη δυνατή συναίνεση στις αποφάσεις και όχι να αποφασίζει μόνος για όλους. Να αποφασίζει στο φώς και όχι στο σκοτάδι.  Να ενώνει και όχι να διχάζει. Να εμψυχώνει και όχι να αποθαρρύνει. Να εμπιστεύεται και όχι να υποψιάζεται. Να συναισθάνεται και όχι να αδιαφορεί. Να επιβραβεύει δημοσίως και να επιτιμά κατ’ ιδίαν.

Ειδικότερα, ο πολιτικός ηγέτης οφείλει να έχει κατά νουν, πέραν των παραπάνω, τη γνωστή ρήση του αρχαίου τραγικού Αγάθωνα (450-400 π.Χ.): «Τον άρχοντα τριών δει μέμνησθαι: Πρώτον ότι ανθρώπων άρχει. Δεύτερον ότι κατά νόμους άρχει. Τρίτον ότι ουκ αεί άρχει.»

Facebook Comments

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

8,120ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,236ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
792ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
5,660ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
FACEBOOK

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ