Στο νομοσχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση τα πρώτα φορολογικά κίνητρα για τις λιγνιτικές περιοχές

0
285

Κίνητρα όχι μόνο για τους αγοραστές και χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά και για την δημιουργία στην Ελλάδα γραμμών παραγωγής εξαρτημάτων, σχεδιάζει, σύμφωνα με τις πληροφορίες του “Energypress”, να συμπεριλάβει η κυβέρνηση στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο.

Κίνητρα που θα αφορούν την πριμοδότηση με χαμηλότερη φορολογία και μειωμένες εργοδοτικές εισφορές όσων επιλέξουν να αναπτύξουν στην χώρα μας μονάδες κατασκευής φορτιστών, μετασχηματιστών, μπαταριών και γενικότερα εξοπλισμού που αφορά την εφοδιαστική αλυσίδα της ηλεκτροκίνησης.

Το “μπόνους” αυτό θα προϋποθέτει, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, να δημιουργηθεί η νέα αυτή μονάδα στις σημερινές λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης. Εκείνος ο επενδυτής, έλληνας ή ξένος, που θα επιλέξει τα λιγνιτικά πεδία για να δημιουργήσει εγκαταστάσεις σχετικές με την ηλεκτροκίνηση θα ανταμείβεται με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές και μείωση στο μη μισθολογικό του κόστος.

Σε αυτό τουλάχιστον το σκεπτικό κινούνται τα συναρμόδια υπουργεία, έχοντας διπλό στόχο, ενόψει και της παρουσίασης τον Ιούνιο του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση. Αφενός να δρομολογήσουν βιομηχανικές επενδύσεις στις σημερινές λιγνιτικές περιοχές (η μεταποίηση αποτελεί έναν από τους βασικούς άξονες του master plan για την επόμενη ημέρα σε Δ.Μακεδονία-Μεγαλόπολη), αφετέρου να εκμεταλλευτούν το υπαρκτό ξένο ενδιαφέρον για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.

Το ξένο ενδιαφέρον

Εδώ και αρκετούς μήνες για παράδειγμα, η Tesla έχει μεταφέρει στην κυβέρνηση το ενδιαφέρον της να αναπτύξει δίκτυο ταχυφορτιστών (προυπολογισμού 10 εκατ ευρώ) στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους – ως μέρος του ηλεκτρικού άξονα, που θα ξεκινά από Πορτογαλία και μέσω Ισπανίας, Γαλλίας, Ιταλίας και Ελλάδας, θα καταλήγει στην Τουρκία.

Και μπορεί η αμερικανική εταιρεία, όπως και άλλα γνωστά ονόματα στην παγκόσμια αγορά υποδομών φόρτισης (Blink Charging Europe, Engie, ΑΒΒ, κλπ) να κινούνται μέχρι στιγμής στο μέτωπο της τοποθέτησης φορτιστών κατά μήκος των εθνικών οδόων ή σε κεντρικά σημεία των πόλεων, ωστόσο κάποιοι απ’ αυτούς, ανάλογα και με τα κίνητρα που θα συμπεριληφθούν στο νομοσχεδιο, πιθανώς να ενδιαφερθούν και για την παραγωγή εξαρτημάτων. Κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε ενδεχομένως να ισχύσει και για ελληνικούς ομίλους, οι οποίοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση, όπως για παράδειγμα τα ΕΛΠΕ, μέσα από συμμαχίες με ξένα ονόματα.

Σχετικά με το μέτωπο των αγοραστών- χρηστών, το υπό σχεδίαση νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση θα περιλαμβάνει από επιδότηση της αγοράς αυτοκινήτων, σκούτερ και ποδηλάτων, μεχρι μείωση του ΦΠΑ στο 13%, ψαλίδι ή κατάργηση σε τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας και έκπτωση στο αντίτιμο των διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους. Εισηγήσεις υπάρχουν και για ελεύθερη πρόσβαση των ηλεκτρικών οχημάτων εντός του δακτυλίου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, όπως και για την δημιουργία δωρεάν θέσεων στάθμευσης.

Τα σενάρια για τις επιδοτήσεις

Σύμφωνα με τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι προβλέπεται επιχορήγηση για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα με ποσό εφάπαξ ενίσχυσης περίπου 4.500-5.500 ευρώ για αγορά ιδιωτικών οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών ρύπων, περίπου 1.000 ευρώ για τα σκούτερ και γύρω στα 800 ευρώ για τα ποδήλατα.

Η επιδότηση για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα είναι οριζόντια, δηλαδή δεν θα αυξομειώνεται ανάλογα με την αξία του οχήματος. Ενα δηλαδή ακριβό όχημα, όπως ένα Audi αξίας 50.000 ευρώ θα απολαμβάνει την ίδια ακριβώς επιδότηση με ένα Peugeot, αξίας 22.000 ευρώ. Επίσης, συγκριτικά με την επιδότηση από το κράτος για την αγορά ηλεκτρικού ΙΧ, η ενίσχυση για την αγορά σκούτερ ή ηλεκτρικού ποδηλάτου θα είναι ποσοστιαία, μεγαλύτερη απ’ ότι για ένα αυτοκίνητο.

Κλειδί φυσικά για να τρέξουν όλα τα παραπάνω είναι η δημιουργία ενός ικανοποιητικού δικτύου σημείων φόρτισης. Τέτοια σημεία αναμένεται να υποδειχθούν από τους ΟΤΑ και να αφορούν υφιστάμενους υπαίθριους ή στεγασμένους χώρους στάθμευσης, σταθμούς μετεπιβίβασης μετρό και τραμ, τερματικούς σταθμούς αλλά και συγκεκριμένες θέσεις στάθμευσης σε προκαθορισμένα ποσοστά.

Γιώργος Φιντικάκης από το energypress.gr

Facebook Comments

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here