94975739

Σειρά μελετών έχουν καταδείξει το περιβαλλοντικό και οικονομικό κόστος από τη χρήση των αυτοκινήτων στις πόλεις, δημιουργώντας εύλογους προβληματισμούς για το μέλλον της κίνησης των οχημάτων με ορυκτά καύσιμα. Η χρήση των αυτοκινήτων επιβαρύνει το περιβάλλον με τα καυσαέρια και με ενώσεις, οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές βλάβες στο αναπνευστικό, κυκλοφορικό και νευρικό σύστημα του ανθρώπου, χωρίς να παραβλέπεται το γεγονός ότι μερικές από αυτές είναι καρκινογόνες. Πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι το αυτοκίνητο αποτελεί τον τρίτο κατά σειρά καταναλωτή ενέργειας, δεδομένου ότι ένα αυτοκίνητο με δύο άτομα καταναλώνει τριπλάσια ενέργεια (ανά άτομο και ανά χιλιόμετρο) από ότι ένα λεωφορείο με 20% πλήρωση.

Σε ένα τέτοιο δυσοίωνο, περιβαλλοντικά και οικονομικά, πλαίσιο η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ. Η ανάπτυξή της θα συμβάλει στην επίτευξη των ενεργειακών και περιβαλλοντικών μακροπρόθεσμων στόχων της Ε.Ε, όπου για το 2050, ειδικότερα στον τομέα των μεταφορών, είναι η μείωση των εκπομπών κατά 60% και η αποκλειστική χρήση μη συμβατικών οχημάτων στις πόλεις.

Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης σε όλη τη χώρα, απαραίτητη η συμβολή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εξυπηρετεί τους στόχους αυτούς, καθώς μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας στο μερίδιο του τομέα των μεταφορών και στην προστασία του περιβάλλοντος, με επιπλέον όφελος τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ως πηγή φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων.

Κρίνεται απαραίτητο να αναφερθούν ακροθιγώς  τα σπουδαιότερα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης.

  • Μείωση των εκπομπών CO2: ιδίως όταν η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ). 
  • Μείωση του κόστους λειτουργίας: εκτιμάται ότι το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας των ηλεκτρικών οχημάτων είναι 5-6 φορές λιγότερο από αυτό των συμβατικών.
  • Φιλικά περιβαλλοντική και αθόρυβη μετακίνηση: οι κινητήρες των ηλεκτρικών οχημάτων είναι περίπου 3 με 4 φορές περισσότερο αποδοτικοί και παρέχουν εξαιρετικά αθόρυβη και ομαλή λειτουργία.
  • Μείωση του κόστους συντήρησης: έχοντας μόνο λίγα αποσπώμενα και μετακινούμενα μέρη, τα ηλεκτρικά οχήματα μειώνουν σημαντικά τις απαιτήσεις συντήρησης, καθώς και τα αντίστοιχα έξοδα.

Εύλογα θα αναρωτηθεί κάποιος. Ποιο είναι το κόστος της ανανέωσης του στόλου των αυτοκινήτων ενός δήμου; Πόση είναι η δαπάνη κατασκευής της υποδομής σταθμών επαναφόρτισης; Υπάρχουν χρηματοδοτικά προγράμματα για κάτι τέτοιο; Το Ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενου έργο ΕMOBILITY WORKS (http://emobilityworks.com) έρχεται αρωγός στις όποιες δράσεις αξιοποιώντας το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Ευφυής Ενέργεια για την Ευρώπη (IEE), όπου για την Ελλάδα το συντονισμό έχει αναλάβει το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Κ.Α.Π.Ε.).

Στον Δήμο Μεγαλόπολης υπάρχουν τρόποι να αξιοποιηθεί η ηλεκτροκίνηση και πώς; Θεωρούμε ότι τα οφέλη, περιβαλλοντικά και οικονομικά, για την πόλη μας από τα ηλεκτρικά τροχοφόρα είναι σημαντικά και σε εύλογο χρονικό διάστημα θα πρέπει να αναληφθούν οι ενδεικνυόμενες δράσεις. Ενδεικτικά μπορεί να γίνει αναφορά στα παρακάτω:

  • Χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το Νομικό Πρόσωπο του Δήμου για τη λειτουργία του Προγράμματος ΄΄Βοήθεια στο σπίτι΄΄.
  • Αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων βαρέων οχημάτων του δήμου (λεωφορείο και φορτηγά) με ηλεκτροκίνητα.
  • Προμήθεια ηλεκτροκινούμενων μεγάλων απορριμματοφόρων καθώς και μικρών απορριμματοφόρων δρόμων (σκούπες)
  • Ενώ μακροπρόθεσμα μπορεί να γίνει προμήθεια και ηλεκτροκινούμενων ποδηλάτων και scooters για τη διευκόλυνση των υπαλλήλων του δήμου εντός πόλης
  • Δημιουργία δύο σταθμών επαναφόρτισης με τη χρήση φωτοβολταϊκών πάνελ. Ο ένας στο αμαξοστάσιο του δήμου και ο άλλος στην περιοχή της πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου, όπου θα εξυπηρετεί και τον δήμο, αλλά και πολίτες δυνητικούς χρήστες της ηλεκτροκίνησης. Στην τελευταία περίπτωση παρέχεται μία επιπλέον ώθηση και κίνητρο στους πολίτες για χρησιμοποίηση ενέργειας από ΑΠΕ στην εν γένει ζωή τους.

Η προστασία του περιβάλλοντος είναι μία παρακαταθήκη για το μέλλον. Το μέλλον του τόπου μας και το μέλλον των επόμενων γενεών. Αξίζει να παραδειγματιστούμε από μεγαλύτερους δήμους της χώρας μας, που ήδη έχουν ξεκινήσει προγράμματα ηλεκτροκίνησης. Έστω και μικρός ο δήμος μας, ας τολμήσει να γίνει συνοδοιπόρος με δήμους όπως της Θεσσαλονίκης, της Αλεξάνδρειας Ημαθίας, των Τρικκαίων, της Χάλκης και της Πεύκης-Λυκόβρυσης. Ας επιλέξουμε να είμαστε, τουλάχιστον οι χειρότεροι των καλύτερων παρά οι καλύτεροι των χειρότερων.

Δημήτρης Ι. Σιέμπος

 Ιατρός

Facebook Comments

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Παρακαλώ αφήστε το σχόλιο σας
Please enter your name here