Επιστολή για την αποκοπή και καταστροφή του σιδηροδρόμου Πελοποννήσου από την Κίνηση Φίλων Πελοποννησιακής γραμμής

0
743

Προς: Τον Δήμαρχο Μεγαλόπολης  κ. Αθανάσιο Χριστογιαννόπουλο  και τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου  Μεγαλόπολης  κ. Θεμιστοκλή  Σακελλαριάδη

Θέμα: Αποκοπή και καταστροφή σιδηροδρόμου Πελοποννήσου

 30 Οκτωβρίου 2020

κ. Δήμαρχε, κ. Πρόεδρε

 H ανοχή  μέρα  τη μέρα της καταστροφής της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής της κεντρικής και νότιας Πελοποννήσου η οποία διέρχεται από περιοχή της Μεγαλόπολης συνιστά μια πολυεπίπεδη ανικανότητα αν όχι αναξιότητα της Ελληνικής Πολιτείας να υπερασπίσει τον πλούτο των ανενεργών  βαριών  υποδομών της. 

Γιατί δεν είναι μόνο το γεγονός ότι για την ανακατασκευή – ανακαίνισή της γραμμής αυτής  την προηγούμενη δεκαετία  δαπανήθηκαν γύρω στα 100 εκατομμύρια ευρώ. Δεν είναι μόνο ότι τα  μοναδικής αρχιτεκτονικής αξίας (επισήμως ανακηρυχθέντα διατηρητέα) ανυπεράσπιστα  κτήρια βανδαλίζονται, καίγονται  και καταστρέφονται. Δεν είναι μόνο ότι απειλούνται οι μνημειώδεις γέφυρες και  ο διάδρομος της γραμμής πνίγεται και μέρα με τη μέρα  γίνεται αδιάβατος από την επιθετική φυσική βλάστηση και την επαναδασοποίηση.

Γιατί επιπλέον, η γραμμή αυτή, η λεγόμενη «μετρική»,  έχει δυνατότητες πολύπλευρης σύγχρονης  επαναξιοποίησης όχι μόνο για την πολυσυζητημένη κυκλοφορία τουριστικών τραίνων, μέσω των μαγευτικών διαδρομών της κοντά σε αξιόλογους αρχαιολογικούς χώρους και ιστορικές τοποθεσίες,   αλλά έχει δυνατότητες  και για πολλές άλλες χρήσεις κατά τμήματα ή στο σύνολό της. Αυτό έχει αποδειχτεί άλλωστε κι από παραδείγματα άλλων χωρών. Ιδιαίτερη όμως σημασία έχει και για δυνητικές εμπορευματικές μεταφορές συνδυαστικά με την συνέχειά της στην Αττική.  Η μεταλιγνική εποχή στην Αρκαδία  έφτασε. Η δημιουργία εναλλακτικής οικονομικής δραστηριότητας που θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και εισόδημα  είναι το μέγα ζητούμενο. Είναι ζητούμενο όχι μόνο  για την άμεσα πληττόμενη   Μεγαλόπολη αλλά και ευρύτερα για την οικονομικά και δημογραφικά απισχνασμένη κι ερημοποιημένη ορεινή Αρκαδία και Πελοπόννησο.

  Και ενώ συντελείται ραγδαία η καταστροφή του ιστορικού σιδηροδρόμου της περιοχής μας  προέκυψε τελευταία κάτι ολέθριο που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα κι επειγόντως από τη συντεταγμένη Αυτοδιοίκηση της Πελοποννήσου. Μια περίεργη και αδικαιολόγητη απόφαση ιθυνόντων του ΟΣΕ αποκόβει ανάμεσα στον Ισθμό και τους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας και εξουδετερώνει έτσι  τον «μετρικό»  σιδηροδρομικό διάδρομο της Πελοποννήσου από την Αττική. Κι αυτό διότι απεμπολούνται από τον ΟΣΕ τα  συμφωνηθέντα (από το Μάη του 2018) με την εταιρία ΜΟΤΟR OIL με τα οποία  ορθά τότε προβλεπόταν  ανακατασκευή εκεί, στο διάδρομο της μετρικής γραμμής (σε ένα τμήμα 9-10 χιλ.), μικτής γραμμής (δηλαδή μετρικού και κανονικού εύρους – με ενδιάμεση τρίτη ράγα). Αυτό  ήταν συμπεφωνημένο  να γίνει  εξ ολοκλήρου με δαπάνη της εταιρίας (γύρω στα 12 εκατομ ευρώ) προκειμένου να συνδεθούν τα διυλιστήριά  της με τη νέα γραμμή κανονικού εύρους   στον Ισθμό. Σήμερα όμως κάποιοι στον ΟΣΕ   αρκούνται  μόνο στην κατασκευή «κανονικής» γραμμής (πλάτους 1.43,5 μ.) χωρίς δηλαδή  την τρίτη ράγα για την διέλευση και  «μετρικών» τραίνων.

 Εάν συμβεί αυτό  πέρα από άλλες συνέπειες  σημαίνει  ότι αποκόβεται η δυνατότητα κυκλοφορίας των τραίνων  από την κεντρική – νότια  Πελοπόννησο προς την Αττική κι αντίστροφα. Κι αν έστω  οι επιβατικές μετακινήσεις δεν παρακωλύονται αφού υπάρχει εξασφαλισμένη άνετη μετεπιβίβαση από και προς τα τραίνα της νέας ηλεκτροκίνητης γραμμής υψηλών ταχυτήτων στην Κόρινθο, αυτό είναι αδύνατο για τις εμπορευματικές μεταφορές.  Σημαίνει πλήρη αποκλεισμό φορτηγών τραίνων και βυτιοφόρων βαγονιών. Σημαίνει ότι η αμφίδρομη σύνδεση με το μεγάλο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο και με τα διυλιστήρια είναι αδύνατη. Σημαίνει ότι η επιχειρούμενη ενθάρρυνση επιχειρήσεων  για εγκατάσταση στη Μεγαλόπολης ή  σε άλλες περιοχές υπονομεύεται με την αποστέρηση μιας ακόμα στρατηγικής υποδομής και αποδυναμώνεται χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση. Η κεντρική και νότια  Πελοπόννησος γενικότερα δέχεται έτσι άλλο ένα πλήγμα ενώ κατακερματίζεται η λειτουργικότητα του ενιαίου σιδηροδρομικού της διαδρόμου και διευκολύνεται η οριστική εγκατάλειψη και ολοκληρωτική καταστροφή του. Σημαίνει ότι αυτό που μπορεί να γίνει σήμερα εύκολα και  χωρίς δαπάνη του Δημοσίου ακυρώνεται. Σημαίνει ότι όποτε χρειαστεί να αλλάξει η  κατάσταση θα γίνει με βαριά δαπάνη του Δημοσίου.

 Καλούμε λοιπόν τόσο τη Δημοτική Αρχή όσο και το Δημοτικό Συμβούλιο της Μεγαλόπολης  να ζητήσουν από την κυβέρνηση και τον ΟΣΕ:

1. Να τηρηθούν όσα συμφωνήθηκαν με την MOTOR OIL το 2018 για κατασκευή γραμμής μικτού εύρους από τα διυλιστήρια Αγίων Θεοδώρων μέχρι τον Ισθμό  προκειμένου να μην υπονομευτεί περαιτέρω κι εξουδετερωθεί με κατακερματισμό η μετρική γραμμή της Πελοποννήσου και της Αττικής.

2. Να προβούν το ταχύτερο στην ανάταξη και συντήρηση σε όλο το μήκος της καταστρεφόμενης μετρικής  γραμμής προκειμένου να καταστεί λειτουργική κι επαναξιοποιήσιμη.

3. Να λάβουν μέτρα (σε συνεργασία  με ΓΑΙΑΟΣΕ, Υπουργείο Πολιτισμού, Δήμους και Περιφερειακή αρχή)  για την προστασία της βαρύτιμης πολιτιστικής μας κληρονομιάς, των διατηρητέων κτηρίων και των άλλων  αξιόλογων υποδομών της.

Για την Κίνησης Φ.Σ. Πελοποννησιακής Γραμμής

Ο επικεφαλής Κωνσταντίνος Μπρούσαλης

Τηλ: 6981230265 2710 382397

Facebook Comments

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here