Συνάντηση εργασίας για τη δημιουργία ενός «Σινοελληνικού Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης» στους τομείς των πράσινων κατασκευών, των μεταφορών και των «έξυπνων πόλεων» πραγματοποιήθηκε στις 19 Δεκεμβρίου στη Μεγαλόπολη, με παράλληλη διαδικτυακή σύνδεση με την Κίνα.
Όπως αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια των συζητήσεων, στόχος είναι να διαμορφωθεί ένα λειτουργικό πλαίσιο συνεργασίας που θα συνδέει την επαγγελματική εκπαίδευση με πραγματικές ανάγκες έργων και με την τοπική απασχόληση, στο πλαίσιο της μετάβασης της περιοχής στη μεταλιγνιτική εποχή.
Το πλαίσιο της Δίκαιης Μετάβασης
Η Μεγαλόπολη βρίσκεται στον πυρήνα της εθνικής και ευρωπαϊκής πολιτικής για τη Δίκαιη Μετάβαση μετά την απολιγνιτοποίηση, με ζητούμενο όχι μόνο την προσέλκυση νέων επενδύσεων αλλά και τη δημιουργία ρεαλιστικών διαδρομών επανειδίκευσης και εργασίας. Σύμφωνα με συμμετέχοντες, το εγχείρημα ενός νέου κέντρου κατάρτισης μπορεί να λειτουργήσει ως «γέφυρα» ανάμεσα σε έργα πράσινων υποδομών, τοπικές επιχειρήσεις και ανθρώπινο δυναμικό — υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει σαφής σύνδεση της κατάρτισης με συγκεκριμένα πεδία εφαρμογής.
Συμμετοχές
Τη συνεδρίαση συντόνισε ο πρόεδρος της Chinese–Hellenic Association for Economic and Cultural Development (CHAECD), κ. Γεώργιος Κάγκλης. Από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν ο δήμαρχος Μεγαλόπολης κ. Κωνσταντίνος Μιχόπουλος, η αντιδήμαρχος Τρίπολης κ. Ελένη Καρούτζου (εκπροσωπώντας τον Δήμο Τρίπολης), ο κ. Σπυρίδων Σταμούλης (Deputy Head of the Department of European and International Affairs, General Secretariat for Vocational Education, Training & Lifelong Learning – Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού), η κ. Νικολέτα Παπαβραμίδου (Personal Assistant to the Deputy Minister of Foreign Affairs, κ. Haris Theoharis), καθώς και ο κ. Μάρκος Χαλκιάδακης, Director of Real Estate & Land Development στο METAVASI / Hellenic Company for Just Development Transition S.A. Παρών ήταν επίσης ο κ. Σου Χονγκ (Xu Hong), Executive Vice President της CHAECD.
Από κινεζικής πλευράς συμμετείχαν εκπρόσωποι του China Coal Technology & Engineering Group Chongqing Design & Research Institute (CCTEG Chongqing), του Chongqing Jianzhu College, καθώς και εκπρόσωποι των Chongqing Municipal Commission of Housing and Urban–Rural Development και Chongqing Municipal Foreign Affairs Office.
Οι βασικοί άξονες της συζήτησης
Σύμφωνα με όσα τέθηκαν στη συνάντηση, το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε σε τέσσερις πρακτικούς άξονες: ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών, αντιστοίχιση προσόντων και πιστοποιήσεων, διασφάλιση ποιότητας, καθώς και δημιουργία κατάλληλων χώρων πρακτικής άσκησης και εργαστηριακής εκπαίδευσης. Όπως σημειώθηκε, το ζητούμενο είναι η κατάρτιση να αντιστοιχεί σε πραγματικές ανάγκες έργων, ώστε να στηρίζει σταθερές θέσεις εργασίας και όχι αποσπασματικές εκπαιδεύσεις χωρίς προοπτική απορρόφησης.
Παρεμβάσεις από Δήμους και Υπουργείο Παιδείας
Στην παρέμβασή του, ο δήμαρχος Μεγαλόπολης κ. Κωνσταντίνος Μιχόπουλος υπογράμμισε ότι η πρόκληση της μετάβασης δεν κρίνεται μόνο από τα έργα, αλλά και από το αν παράγει απτά οφέλη για την κοινωνία. Όπως ανέφερε, η Δίκαιη Μετάβαση θα αποτιμηθεί και από το κατά πόσο δημιουργεί πιστοποιήσιμες δεξιότητες και πραγματικές ευκαιρίες εργασίας, επισημαίνοντας ότι η πόλη χρειάζεται ένα δομημένο σύστημα δεξιοτήτων προσαρμοσμένο στις ανάγκες της πράσινης οικονομίας και της σύγχρονης αστικής διαχείρισης.
Εκ μέρους του Δήμου Τρίπολης, η αντιδήμαρχος κ. Ελένη Καρούτζου σημείωσε ότι η Τρίπολη στηρίζει τη συνάντηση εργασίας και χαρακτήρισε την πρωτοβουλία «πρακτικά προσανατολισμένη». Υπογράμμισε ότι Μεγαλόπολη και Τρίπολη συνδέονται στενά σε επίπεδο οικονομίας, απασχόλησης και καθημερινής κινητικότητας στην Αρκαδία, προσθέτοντας ότι η επιτυχία της Δίκαιης Μετάβασης στη Μεγαλόπολη έχει ευρύτερη περιφερειακή σημασία. Παράλληλα, ανέφερε ότι η επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί «το πιο άμεσο εργαλείο» για να μετατραπεί η μετάβαση σε ευκαιρίες, καθώς προσφέρει δεξιότητες, πιστοποίηση και πρόσβαση σε νέες θέσεις εργασίας.
Όπως είπε, ο Δήμος Τρίπολης βλέπει το υπό διαμόρφωση Κέντρο ως «περιφερειακό κόμβο» που μπορεί να ωφελήσει την Αρκαδία και ευρύτερα την Πελοπόννησο, δηλώνοντας διαθεσιμότητα —στο μέτρο των αρμοδιοτήτων του— για διασύνδεση φορέων και υποστήριξη πρακτικών δράσεων. Έθεσε, επίσης, τρεις όρους ως κομβικούς για την αξιοπιστία του εγχειρήματος: ποιότητα, αναγνώριση και σύνδεση με τις ανάγκες της αγοράς, ώστε οι δεξιότητες να έχουν «πραγματική αξία» για τους ωφελούμενους.
Από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας, ο κ. Σπυρίδων Σταμούλης παρουσίασε κατευθύνσεις πολιτικής για προγράμματα σπουδών, αντιστοίχιση προσόντων/πιστοποιήσεων, διασφάλιση ποιότητας και διεθνή συνεργασία. Παράλληλα, ανέφερε ότι το Υπουργείο προσβλέπει στην υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με τη CHAECD ως πλαίσιο για περαιτέρω πρακτική συνεργασία στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, σημειώνοντας ότι η ελληνική πλευρά μπορεί να παρέχει σχετική καθοδήγηση σε επίπεδο πολιτικής και ποιότητας. Η «πρακτική διάσταση»: χώροι, γη, ωρίμανση προτάσεων
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάγκη να υπάρξουν υποδομές που θα καταστήσουν λειτουργικό το εγχείρημα (εργαστήρια, χώροι πρακτικής άσκησης, πιλοτικές εφαρμογές). Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μάρκος Χαλκιάδακης (METAVASI) αναφέρθηκε σε παραμέτρους που σχετίζονται με τη δυνατότητα αξιοποίησης διαθέσιμων εκτάσεων/ακινήτων και με την ωρίμανση προτάσεων, υπογραμμίζοντας —όπως ειπώθηκε— ότι απαιτούνται σαφές σενάριο χρήσεων, τεχνική τεκμηρίωση και διαφανής διαδικασία, ώστε οι εκπαιδευτικές δράσεις να συνδεθούν με ρεαλιστικά σενάρια υλοποίησης στο μέτρο που το επιτρέπει το θεσμικό πλαίσιο.
Η κινεζική εμπειρία και το μοντέλο «εκπαίδευση–έργα–απασχόληση»
Οι κινεζικοί φορείς παρουσίασαν εμπειρίες από τον μετασχηματισμό πρώην εξορυκτικών και βιομηχανικών περιοχών, υποστηρίζοντας —σύμφωνα με συμμετέχοντες— ότι ένα αποτελεσματικό μοντέλο απαιτεί σύνδεση «εκπαίδευσης–έργων–απασχόλησης»: προγράμματα κατάρτισης που αντιστοιχούν σε πραγματικές ανάγκες έργων και έργα που δημιουργούν προβλέψιμη ζήτηση δεξιοτήτων σε τοπικό επίπεδο. Το Chongqing Jianzhu College εστίασε σε εμπειρία οργανωμένης εργαστηριακής εκπαίδευσης και πρακτικής άσκησης, καθώς και στη σημασία διγλωσσικής υποστήριξης.
Η συμφωνία συνεργασίας
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης υπεγράφη συμφωνία συνεργασίας μεταξύ του Δήμου Μεγαλόπολης, της CCTEG Chongqing, του Chongqing Jianzhu College και της CHAECD. Όπως διευκρινίστηκε, η συμφωνία λειτουργεί ως πλαίσιο για την από κοινού ανάπτυξη του Κέντρου και για συμπληρωματικές δράσεις που σχετίζονται με την τοπική μετάβαση, ενώ τα επιμέρους βήματα θα εξειδικευθούν μέσω τεχνικής προετοιμασίας (θεματικές ενότητες κατάρτισης, αντιστοίχιση πιστοποιήσεων, πρότυπα ποιότητας) και πρακτικής οργάνωσης (χώροι, πιλοτικές εφαρμογές, θεσμική συμμόρφωση).
Επόμενα βήματα και ορίζοντας 2026
Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι το κρίσιμο ζήτημα είναι η μετάβαση από τη γενική πρόθεση σε συγκεκριμένη εφαρμογή. Το επόμενο διάστημα θα δοθεί έμφαση στην αποσαφήνιση προτεραιοτήτων, στην προεργασία για αντιστοίχιση πιστοποιήσεων και στη διασφάλιση ποιότητας, αλλά κυρίως στη δημιουργία μιας ρεαλιστικής «project pipeline» — δηλαδή ενός καταλόγου ώριμων, υλοποιήσιμων δράσεων που μπορούν να στηρίξουν την πρακτική εκπαίδευση και να παράγουν μετρήσιμα αποτελέσματα στην απασχόληση. Όπως ειπώθηκε, η επιτυχία θα εξαρτηθεί από το κατά πόσο θα υπάρξει policy coherence μεταξύ κατάρτισης, τοπικών αναπτυξιακών προτεραιοτήτων και διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων, καθώς και από την πραγματική implementation capacity σε επίπεδο χώρων, τεχνικής ωρίμανσης και θεσμικής συμμόρφωσης.
Στο ίδιο πλαίσιο, έγινε αναφορά στην ανάγκη να ενταχθούν —όπου τεκμηριώνεται βιωσιμότητα και τοπική προστιθέμενη αξία— επιλεγμένες παρεμβάσεις ήπιας αστικής αναζωογόνησης και ποιοτικού πολιτιστικού/τουριστικού προϊόντος, ως μέρος μιας ευρύτερης αναπτυξιακής λογικής που δημιουργεί σταθερή ζήτηση δεξιοτήτων (και όχι αποσπασματικές «εκπαιδεύσεις» χωρίς αγορά-στόχο). Οι συμμετέχοντες σημείωσαν ότι το 2026, λόγω και της 20ής επετείου της Συνολικής Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης Ελλάδας–Κίνας, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς για την ανάδειξη πρώτων απτών αποτελεσμάτων — υπό την προϋπόθεση ότι έως τότε θα έχει διαμορφωθεί ένα σαφές πλαίσιο βημάτων, αρμοδιοτήτων και ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος. Όπως ανέφερε η κ. Ελένη Καρούτζου, το ζητούμενο είναι «σαφή επόμενα βήματα», ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα και γρήγορες πιλοτικές δράσεις.















